A Separation

  • 0

What is with these Iranian films which question the modern aesthetics of film making? They seem to question us unintentionally, but as a movie lover, it’s hard to ignore them. Asghar Farhadi’s ‘A Separation’ which won the ‘Academy Award for Best Foreign Language Film’ amidst ‘The Artist’ which was rewarded for being silent and ‘Tinker Tailor Soldier Spy’ was victim of bad luck.

The film starts with passport and visa documents getting scanned and later a still shot of two couple who are in the front of a judge arguing about divorce. Later we are presented with an old man who needs help, a daughter who is in the middle of her parents who have applied for divorce and a simplistically simple plot.

The screenplay of the film is brutally honest and it dips the viewer into the plot with ease with series of conversations, accusations and emotional reasoning. The reference of religion, the trauma of the families, the shaking thought of absolute morality and the provocations of love are so neatly executed that it’s hard to get distracted even for a second. Goodness is sometimes asked to pay its price for just to pass the test of innersole, the conscious opportunism is juxtaposed with the burden of morality, and trying to create passionate symphony of emotions is beyond brilliance.

The Curious case of Censorship

  • 0
I take no responsibility whatsoever for any so called obnoxious feelings which may arise while reading this post. 18+ only. Reading Blogs is injurious to Cerebrum.


The Censor B***d has always been a puzzle to me for its acts, for filmmakers it’s a devil and for viewers it’s a soft target. Passion of a filmmaker can only be understood by filmmakers, the infatuation for movies can only be explained by movie-buffs and the burden of social responsibility for making our society cleaner and evil-free can only be understood by them.
Let’s go back into History. Freedom of Expression was a risky business for all the governments and Indira Gandhi was petrified by it, suppressing the freedom of Expression by Govt is nothing new but the suppression of it by institutions is the most dangerous practice. The inception of such ideas with respect to our country points to our Desi Comrades – The curriculum in history text books is the best example, where Karl Marx is suffocated in 42 lines and their own Swami Vivekananda is liberated in 2 lines.

Pran, Kishore Kumar etc… were some celebrities who verbally opposed the emergency imposed by Indira Gandhi and the result of it is the discrimination and suppression of speech adopted by the govt. A song in which he praises Vajpayee, Morarji Desai, Advani and Jayaprakash Narayan was banned. In those days, Doordarshan was the only channel and the government planned to keep the common man in their homes by telecasting the film ‘Bobby’ but the people found the speeches of Jayaprakash Narayan more captivating. Let’s get back to the Censor B***d.

Love Hurts

  • 0




నేరం నాది కాదు, నీది, నరకయాతన నీది కాదు, నాది,
మనసు గాయం మాసి పోదు మదిని వీడి వెళ్ళిపోదు,
నిన్నలోని నిరీక్షన, కన్నీరై కరిగిన క్షణాన,
మనసు గాయం లోతు ఎంతో గుండె అడుగునున్న ఆ కన్నీటినడగాలి.

స్వేచ్చగా వచ్చి నా తలుపు తట్టి వచ్చి చేరిపోయావు,
వెళ్తూ వెళ్తూ స్వఛ్ఛమైన నా గుండె గుడిని మార్చేసావు,
నీతో ఉన్న నిన్నటి ఆ తీపి క్షణం, తలుచుకోలేను మరే క్షణం.

మనసంటే అద్దం అంటారు ముక్కలైతే అతకదంటారు,
నీకోసం పేర్చా ప్రతీ సారీ విరిగిన వెంటనే, నీ కొసం,
గుచ్చుకున్న గాజు భాధంతా గుండెల్లో దాచి,
నిలబడ్డా ప్రతీ సారీ నీ బొమ్మ చుడాలని, ఆ అద్దంలో.

ప్రతి మాటా ప్రతి పలుకు గాలి లో కలవచ్చు కానీ,
మద్యలో అవి తాకిన మది తలుపులు, పదిలం చెశాయి నీ ప్రతి మాటా,
వస్తావో వెళ్తావో వుంటావూ వీడతావో,
నిర్ణయం నాది కాదు, నీది, యాతన నీది కాదు, నాది.

-- మీ సాయి కార్తీక్

Happy Pongal !! Who is happy ??

  • 0

The pretext of this article is the feelings of many Indians like me, who are not very happy with this pongal. Let me draw a line and tell you that I am not writing this article in disdain.


Pongal, Makar Sankranti, Songkran, Thingyan, Maghi called out with many names all over South Asia. Out of many traditional folklores circulating in India, let me choose first, ichha mrityu(death at will) of Bhishma who left his mortal coil on this day. Other being, Makar sankranthi which marks the ‘day’ of gods, and it is believed all auspicious things will be done during this six month period (Uttarayana).The other reason is to celebrate the yields of abundant harvest during this time of the year in India. Whatever reason may be, it is one of the festivals of our Indian culture. My moot point is about the harvest and producers of that harvest – farmers.

"Bachelor భాధలు "

  • 0




బ్రమ్హచారి భాధలు భగవంతుడికి కూడా అర్థం కావు,

అర్థరహిత అభ్యంతరాలతో ఇల్లు ఇవ్వడంతో మొదలై,

అనుమానాల అవమానాల చూపులు వెంటాదే బాకులౌతయి ,

కొంపతీసి Software అన్నావో రెట్టింపైయ్యే Rent ల తో,

అడ్డంగా దోచేసే Advance లు ఛీ ఏందుకీ జీవితం అనిపిస్తాయి.



కష్టపడి నష్టపోయి ఇల్లు అద్దెకు దిగాక మొదలౌతుంది మరోచరిత్ర,

శుభ్రం కిలోమీటరు దూరంలో, అశుభ్రాన్ని అంటిపెట్టుకుని జీవిస్తారు,

ఉతకని బట్టల గుట్టలు, రోజూ పూసే Scent లు, కట్టని కరెంటు Bill లు,

ఎప్పుడొస్తాయో తెలియని నీళ్ళు, మరిగిపోయాక గుర్తుకువచ్చే పాలు,

గుడిముందుకన్నా ఎక్కువగా గందరగోళంగా గంపెడు చెప్పులు.



ఎవడూ కడగక వదిలేసి విసిరేసి అనాథలై ఎదురుచూసే అంట్లు,

పోనీ కష్టపడదామంటే శుభ్రం చేద్దామంటే ఒంగని ఒళ్ళు,

వారం మొత్తం దొబ్బిచుకోని, రెండ్రోజులు పడుకుందామంటే, పనా?

నువ్వంటే నువ్వని ఒకరికొకరు జాలిగా చుసే బేలచుపుల మధ్య Sunday సమాప్తం,

Monday మళ్ళీ మొదలు వారం తో వైరం, సాగే జీవన ప్రయాణం, బ్రమ్హచారి బతుకు దుర్భరం.


-- మీ సాయి కార్తీక్



"మానవ వలయాలు"

  • 2




మానవ సంభంధాలు విష వలయాలు,
నీటి బుడగ అంటారు కాని జీవితపు అంతాలు అవి,
ఎక్కడో  వర్షించే మేఘం ఓ నీటి బిందువైతే,
వేల బిందువుల కలయిక ఓ నీటి ప్రవాహమై ముంచెత్తుతుంది.

ఓ ఎడారిలోని ఇసుకరేణువు నీవై ఈ ప్రపంచంలో అడుగిడి,
అనంత రేణువుల్లో అర్థంకాని అంతుబట్టని ఓరాయివిమాత్రమే,
నీ ప్రక్కనున్న ఇసుక రాళ్ళతో పోల్చుకోని తేడాతెలియక తికమక పడతావు,
ఏముంది తేడా, నీలాంటి మరో రాయితో కలిసిన జీవనయానం నీది.

ఆది అంతం లేని ఈ ప్రపంచ పోకడలో పొంతన లేని కోరికలతో,
తీరని ఆశలతో తీర్చలేని భాధలు తనివితీరా అనుభవిస్తూ,
కర్మ అని సర్దుకుని కాసేపు, విధిని వెక్కిరించి కాసేపు, నీ తప్పేంలేదని నవ్వుకుంటావు,
అద్దంలో కనపడేది నీ మొహమే, కాదా? నీ పరిస్థితికి అద్దం నీ మొహమే, కాదా?

అన్నింటికి భాద్యుడివి నువ్వు నీలాంటి నీవాళ్ళు,
నువ్వు నీవాళ్ళు ఏర్పరుచుకున్న విషవలయాలు,
అవే మానవ వలయాలు, ఆశల విలయాలు, ఆగని ప్రళయాలు!!


-- మీ సాయి కార్తీక్